2014-08-24

Er det PC’en eller brukeren det er noe galt med


La meg nevne noen få begredelige eksempler på at Windows er utviklet etter ”det som skjer det skjer” systemet.

For å søke (Find på engelsk) presterer Microsoft å ha følgende kommandoer: Ctrl-F, Ctrl-Shift-F, Ctrl-B og F3. Jeg husker hvilken kommando som virker i de tre-fire programmene jeg bruker hver dag, men jeg synes det er trist at de ikke har klart å standardisere på en kommando. Og i siste utgave av Word har de prestert å bruke Alt-Home-r; jeg gremmes.

Deretter har vi den helv.... autokorrekturen i Word. Jeg bruker mer tid på å rette opp ting som Word har automatisert enn å gjøre det selv. Jeg slår stadig av autotekst, men sannelig presterer Word rett som det er å sette den på igjen. Jeg leser at i neste versjon er automatikken trukket enda lengre og Word skal kunne utføre den kommandoen den tror jeg ønsker. Det er til å gråte over.

  • Og så er det naturligvis problemet med bloatware, at programmene blir bare større og tregere. 
  • og dll filer som ligger spredd utover hele harddisken. 
  • og registeret som etter et år er et kaos. 
  • og programmer som innvirker på hverandre fordi MS ikke har klar definering på omgivelsene. 
  • og etter at programmer er avinstallert så er det fremdeles masse søppel igjen etter dem både i registeret og på harddisken.

Men bortsett fra dette er ikke MicroSoft så ille, jeg har respekt for noen som tjener så enormt mye penger. Der har de både vært heldige og dyktige.


Ingen kommentarer: