2008-12-30

Patetisk av Mamut

I ”Under lupen” i PC World forteller Eilert Hanoa i Mamut at årsaken til de årlige servicegebyrene er at kundene vil slippe den vanskelige oppgaven å selv forandre momsen i regnskapsprogrammet. Dette er ikke riktig, se hva som skjedde: Første januar ble momsen endret; Mamut forteller at i løpet av februar kom det en ny versjon med riktig avgiftssats. Jeg har et regnskapsprogram som er over ti år gammelt; andre januar gikk jeg inn i ”Oppsett” og endret 24 % til 25 %, det tok mindre enn ett minutt. Uten vanskeligheter har jeg opp gjennom årene like enkelt endret investeringsavgiften og andre satser, det er ikke det minste komplisert. Den eneste grunnen til at det ikke er mulig for brukeren selv å endre disse satsene i Mamuts systemer, er at de ønsker å tvinge kundene til år etter år å betale tusener på tusener av kroner i gebyrer. Disse gebyrene overstiger raskt beløpet programmet i sin tid kostet. Dette betyr at man er prisgitt firmaets forsinkelser (tror du virkelig at myndighetene godtar at du fører regnskapet med 24 i stedet for 25 prosent i hele januar og februar?); og skulle Mamut gå konkurs eller av andre grunner slutte å sende såkalte oppgraderinger, så kan man bare kaste programmet og avskrive den tiden man har brukt for å lære det. Mitt regnskapsprogram fra Scandinavian PC Systems kan fortsatt benyttes. Firmaet har for lengst sluttet i Norge, men det spiller ingen rolle. Jeg kan fremdeles kjøre mitt regnskap uansett hvilke avgiftskrumspring myndighetene finner på. Årsaken til at Mamut kan slippe unna med en slik grådighet, er naturligvis fullstendig mangel på åpen konkurranse i det lille landet Norge. Unnskyldningen til Eilert Hanoa om at det tok kort tid fra myndighetene bestemte endringen og til den ble gjennomført, er patetisk. Slikt skjer ofte og er et klart argument for at man selv skal kunne endre prosentsatsen og ikke vente i månedsvis på en overpriset oppgradering.

Ingen kommentarer: